"tiAp sAAt kUmEriNdU, tiAp dEtikkU iNgAti, mOgA diri disAyANgi, MENikMAti hEbAt cINtA sUci, kUbErsAksi tiAdA tUhAN mELAiNkAN ALLAH, kUbErsAksi dAN mUhAMMAdLAH pEsUrUH ALLAH, kUbErjANji mALaM siANg kUrEdHA uNtkMU, kUbrjANji hidUp mAti aMAL ibAdAH uNtUkMU..."(^_^)!

Tuesday, October 26, 2010

“ALLAH bersamaku…ALLAH memerhatiku…ALLAH melindungiku…"

Bismillahirrahmaanirrahim…
“Cukuplah ALLAH sebagai sebaik-baik penolong & pelindung..”

“ALLAH bersamaku…ALLAH memerhatiku…ALLAH melindungiku…

Ketika hati ini mula berbicara tentang kebenaran, tidak ada suara yang mampu menenggelamkan gema kebenaran yang disuarakan oleh-NYA… Ego & nafsu juga tidak terkecuali... Namun kadangkala jiwa manusia lebih berpihak kepada hawa nafsu tanpa melihat pemberontakan rohani yang ingin merangkul nilai-nilai yang tinggi iaitu kebenaran... Akibatnya, manusia kian hanyut dalam kegelapan nilai kehidupan buta kepada kebenaran dan dibajai dengan nista keburukan… Hati ini tidak layak berjalan dalam gelap… Akhirnya hati ini tidak dapat menikmati keindahan nilai kehidupan kerana tidak mampu melihat dalam kegelapan…..

Namun…Percayalah wahai sahabat…

Tatkala jiwa ini mendengar suara hati nurani maka cahaya kebenaran mula memperlihatkan sinarnya…Nilai kehidupan semakin bermakna… Dikala itu, manusia akan memahami banyaknya nilai hidup yang dilewati dengan sia-sia…Manusia akan menyesal kerana banyak waktu terbuang dengan percuma…

Tetapi sedarlah wahai sahabat…

Ketika jiwa kita melangkah menuju cahaya kebenaran, itu lebih baik walaupun terlambat dari terus hanyut dalam kegelapan…Maka, bersyukurlah ALLAH masih memberikan cahaya kepada hati kita untuk menempuh masa depan dengan cahaya kebenaran…HIdup kita tidak akn menjadi sia-sia apabila mengharunginya dengan cahaya jiwa yang terang kilauannya..

Ingatlah wahai sahabat…

Kita mesti terus melangkah masa depan…bukan berundur ke masa silam…Maka, buatlah sesuatu agar nuranimu semakin bercahaya dengan kebenaran agar jalan yang kau lalui tidak lagi membuatkan dirimu terjatuh dijurang yang sama kerana kegelapan…
Wahai sahabatku…

Manusia sentiasa akan melakukan kesilapan…Namun wajib bagi dirinya untuk memperbaiaki diri segera & menyucikan jiwa dari perbuatan dosa… ALLAH tidak akan melaknati hamba-NYA yang bertaubat!!! Manfaatkanlah waktu yang ada untuk terus ditarbiyah dan mentarbiyah!!!ALLAH tidak akan bebankan umatnya melainkan dengan apa yang kita mampu menanggungnya…Sesungguhnya DIALAH yang MAHA PENGASIH & lagi MAHA PENYAYANG…

“Bila gelisah bernilai ibadah,
“Bila resah membuah taqwa,
“Bila hati berbunga zikrullah,
“Bila diri meraih cinta & kasih YANG ESA,
“Tiada yang mampu ku luah,
“Semoga Nur Hidayah dan Cinta-NYA terus melimpah…
“Membajai diriku menuju redha yang ESA…aremeen2x yA ALLAH…”

p/s muhasabah diri : Aku perlu manfaatkan!!! Sepatutnya dengan pertambahan umur kita, kita semakin mendepani masa yang ada…meningkatnya potensi yang ada, iman, taqwa, thaqafah untuk teguh berdiri dalam meneruskan risalah perjuangan, berfikiran matang, bijak mengatur & menguruskan masa terbuang dan tidak putus dalam ditarbiyah dan mentarbiyah…Namun terkadang fatamorgana dunia telah membutakan minda sehingga kita lupa, alpa, lalai dan leka dalam menjalankan misi-misi dan amanah yang telah ditaklifkan..

“YA ALLAH, semoga engkau membukakan minda, mata & hati kami untuk mencapai destinasi yang sebenarnya…Tuntunlah kami untuk berjalan melunaskan hutang-hutang amanah yang belum kami selesaikan…Bantulah kami dengan memberi kekuatan-MU untuk kami belajar mentarbiyah dan redha ditarbiyah…Moga ENGKAU tidak putus menyedarkan kami walaupun yang hadir itu sepahit hempedu…kerana kami ingin diri ini merimbun dibawah naungan REDHA & CINTAMU…aremeen ya rabbal a’lameen…”
“Ya rabbal a’lameen…maafkanlah aku…”

Al-Haqierah wal faqierah ila afwi rabbi…(^_^)v

1 comment: